آیه: . . حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُوم...

آیه:
.
.
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ‌
.
. ترجمه:
.
.
بر نمازها و (بویژه) نماز میانه(ظهر)، مواظبت كنيد و براى خدا خاضعانه بپاخيزيد.
.
. ️ تفسیر
.
. ️نکته ها:
.
. ️ درباره مراد از نماز وسطى، چند نظريه است، ولى با توجّه به شأن نزول آيه كه گروهى بخاطر گرمى هوا در نماز ظهر شركت نمى‌كردند و با توجّه به روايات و تفاسير، مراد همان‌ نماز ظهر است.
.
. ️ حفظ هر چيزى بايد مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از ميكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظير حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى‌باشد. امّا حفظ نماز به چيست؟ حفظ نماز، آشنايى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحيح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است.
.
. ♦️در حديثى مى‌خوانيم: نماز به گروهى مى‌گويد: مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند و به گروهى مى‌گويد: مرا حفظ كردى خداوند تو را حفظ كند. «1»
.
. پیام ها:
.
.
1- اقامه نماز بايد مداوم باشد. «حافِظُوا»
.
.
2- همه‌ى مردم مسئول حفظ نمازند. «حافِظُوا»
.
.
3- ممكن است آيه دلالت كند بر اينكه نماز را به جماعت برپا كنيد. «حافِظُوا، قُومُوا»
.
.
4- هركجا زمينه‌ى سهل انگارى يا غفلت احساس مى‌شود، هشدار بيشترى لازم است. «وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌»
.
.
5- اقامه‌ى نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نياز دارد. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ»
.
.
6- انسان نبايد وصله‌ى ناهمرنگ هستى باشد. قرآن درباره هستى مى‌فرمايد: «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» «2» پس اگر ما قانت نباشيم، وصله ناهمرنگ هستى خواهيم بود. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ»
.
.
7- ارزش نماز به خضوع آن است. «قانتين»
.
.
.
پی نوشت ها:
.
. «1». كافى، ج 3، ص 268. «2». روم، 26. منبع:
.
. تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 373
.
.
.
.
@AtreQuran
.
.
.
.




منبع: atrequran