عکس و نوشته با موضوع نفاق

عکس و نوشته با موضوع نفاق

عکس و متن


#یادم_باشه
یادم باشه بیست ‌و ‌‌یک هفته‌ای شد..

دل‌ بعضی مریض است و می‌خواهند با شایعه در جامعه دلهره ایجاد کنند.

♨️آیه‌ای که نحوه برخورد با این افراد را به ما می‌آموزد...



#قرآن #قرآن_کریم
#نور #هدایت #کلام_الله
#منافق #منافقین #کفار #نفاق #دروغ #شایعه
#آیت_الله_خامنه_ای #رهبری #رهبر_انقلاب #رهبر #آقا
#نسل_سوم #نسل_چهارم #دهه_هشتادی #دهه_هفتادی #نوجوان #جوان


دروغ در دنيا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در ميان مردم، فرد را بی اعتبار می نمايد و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بيماری نفاق دچار می سازد و از آفات زبان و خراب کننده ايمان است. علت اصلي دروغ، عقده، حقارت و خود کم بيني انسان دروغگو می باشد.
.
.
اما باید دانست که این عمل آثار فراوانی به همراه دارد چنانچه از امام سجاد(ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: اِتَّقُوا الكَذِبَ الصَّغيرَ مِنهُ وَالكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَهَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا كَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجتَرَأَ عَلَى الكَبيرِ؛ (۱)
.
.

از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرأت پيدا مى كند.
.
.
✔علاوه بر این حضرت محمد (ص) درباره آثار دروغ در زندگی افراد می فرمایند:
.
.
اَلكَذِبُ يَنقُصُ الرِّزقَ؛ (۲)
.
دروغ، روزى را كم مى كند،
.
.

و نیز امام موسى كاظم (عليه السلام) در سخنی گرانسنگ بیان می دارند:
.
.
اَداءُ الاَمانَةِ وَ الصِّدقُ يَجلِبانِ الرِّزقَ، و َالخيانَةُ وَ الكَذِبُ يَجلِبانِ الفَقرَ وَ النِّفاقَ؛(۳)
اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى شود. .
همچنین امام على (ع) بیان می دارند:
.
.
يَكتَسِبُ الكاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلاثا: سَخَطُ اللّه عَلَيهِ و َاستِهانَةُ النّاسِ بِهِ و َمَقتُ المَلائِكَةِ لَهُ؛(۴)
دروغگو با دروغگويى خود سه چيز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاه تحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود. ---------------------------------------------------
پی نوشت ها:
۱_علامه مجلسی. بحارالأنوار، ج ۷۸: ۳۲۷؛ ج۷۲: ۲۶۲.
۲_نهج الفصاحه ص۳۷۳ ح ۱۰۸۷. 
۳_منذری. الترغيب و الترهيب، ج۳، ص۵۹۶. 
۴_حرانی. تحف العقول: ۲۷۸.
.‌
#احادیث
#دروغ
#دروغ_روزی_را_کم_میکند
#عوامل_کم_شدن_روزی

رُوِيَ عَنْ مُحمَّدِ بن عليٍ الجَواد عليهماالسلام قال:
.
. ⭕لَا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِي السِّرِّ[1].
.
. ترجمه حدیث: این گونه مباش که در ظاهر دوست خدا باشی و در باطن دشمن او.
.
. . ♦️حضرت آیت الله مجتبی تهرانی
.
. شرح حدیث:
.
.
️ معناي ظاهرسازي اين است که انسان، صورت ظاهرش را متشرّع جلوه بدهد، ‌ولي در همان ظاهر، خلاف شرع هم مرتكب شود. در جايي متشرع است و در جايي دشمن خدا است. او دارد «ظاهرسازي» میکند نه «حفظ ظاهر»! اين با آن مورد قبلي تفاوت دارد. اين فرد ظاهرسازي ميكند؛ مثلاً ‌دعا ميخواند و... ولی میبینی در يك جاهايي خلاف شرعِ بيّن هم مرتكب ميشود؛ مال مردم ميخورد،‌ دروغ ميگويد، غيبت ميكند. اين را ميگويند ظاهرسازي.
.
. ♦️در اين روايت از «حفظِ ظاهر» نهي نشده است. بلكه كسی مورد نظر است که در باطن به اين كارها اعتقاد ندارد ولي در ظاهر، ‌ظاهرسازي ميكند و خودش را متشرّع جلوه میدهد. او ادّعا میکند که خدا و ‌قيامت سَرَم ميشود، اما باطناً ‌اينطور نيست. لذا مي بينيم از نظر ظاهر، گاهي خلاف شرع هم مرتكب ميشود.
.
. ♦️«لَا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِي السِّرِّ» يك چنين آدمي نباش؛ چون راه به جايي نخواهي برد. این را هم بدان که اين رفتار، از شاخههاي نفاق است! چه بسا كساني كه از نظر باطن مشكل دارند و ‌ظاهرشان هم مثل باطنشان است،‌ از اين آدم بهتر هستند. چه بسا ‌اگر اينها توبه كنند، بيشتر مورد ‌مغفرت الهي قرار بگيرند، (نسبت به کسانی که ظاهرسازي ميکنند و با ظاهرسازي ديگران را فريب ميدهند.)
.
. چهارشنبه 2 تير 1389 – 10 رجب 1431. مسجد جامع بازار تهران
.
.
.
.
1.بحارالانوار ج 75 ص 365
.
.
.
#عطرقرآن
#عطر_قرآن
#حدیثگرافی
#حدیث
#نفاق
#نفاق_و_دورویی

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مى كنند و خشم خود را فرو مى ‏برند و از مردم در مى‏ گذرند و خداوند نكوكاران را دوست دارد.

تابستان سال هزار و سیصد و هشتاد و نه بود. در حال رانندگی بودم حواسم نبود. یه دفعه یک ماشین با سرعت از کنارم رد شد و با بوق ممتد داد زد و گفت هی الاغ حواست کجاست. همانطور با سرعت رفت پشت چراغ قرمز ایستاد. چون خیابان خلوت بود منم رفتم کنارش ایستادم. شیشه‌های هر دو تامون پائین بود. یواشکی از کنار چشماش به من نگاه میکرد. منم مستقیم بهش نگاه میکردم. گفتم، آقا میدونستی الاغ ماده هست و خرها، نر هستند. تو باید به من میگفتی خر.
دوم اینکه اگه من الاغم، حتما تو هم حضرت سلیمان هستی چون الان داری زبان الاغ‌ها رو میفهمی که باهات صحبت میکنم.
سوم اینکه اصلا حواسم به تو نبود تو عالم خودم بودم...
یک لبخندی زد و سه بار گفت معذرت میخوام. منم تو ماشین شکلات داشتم براش پرت کردم تو ماشینش. با اشاره اون، هر دو تا کناری ایستادیم و الان که با هم دوستیم یادمون نمیره که یک الاغ ما رو با هم آشنا کرد

این ماجرا میخواد بگه که کلمه ای در زبان انگلیسی هست به نام reactive یعنی واکنش و کلمه دیگری هست به نام creative یعنی خلاقیت. اگر دقت کنیم با جابجایی حرف c یک واکنش تبدیل میشه به یک خلاقیت. یعنی میشد این موضوع تبدیل شه به یک دعوای خیابانی که آخرش هم منجر میشد به آشتی. هم وقتمون رو میگرفت هم هزینه ساز بود.
پدرم میگفت وقتی آخرش تو کلانتری باهم آشتی میکنیم چرا الان آشتی نکنیم. میلیونها انسان در جنگ جهانی دوم کشته شدن ولی امروز کل اروپا هوای هم رو دارن و متحد هستند. هشت سال با عراقی ها جنگ کردیم الان برادر ما شدند.

پس ،یک- آخر هر جنگی صلحه .دو- عاقل کسی است که از تهدید فرصت میسازه ما هر دو تامون عاقل بودیم. سه- فحش دادن دلیل کسانی است که حق با آنها نیست .چهار- وقتی کسی عصبانیت میکنه یعنی تونسته برتو چیره بشه.پنج- و خدا کسی که خشمش را فرو مى ‏برد و از مردم در مى‏ گذرد را دوست دارد.
این داستان رو تو هر ترمی واسه دانشجوهام تعریف میکنم تا یادشون باشه هر لحظه هر جا خدا هست و ناظر اعمالمون، پس چه خوب که برای رضای خدا زندگی کنیم به قلم مهندس ناظمی
@1ayeh

داستان ها صرفا جهت تلنگر هستند،
نیت فقط خداشناسی است.
لطفا با دقت صحبت کنیم و دلی‌ نشکنیم.
@1ayeh