عکس و متن
بیستمین آیه #یادم_باشه
...آنهایی که خدا را بسیار یاد میکنند و به هنگامی که مورد ستم واقع میشوند به دفاع برمیخیزند
✔طرح قرآنی یادم باشه که در آن هر هفته آیهای را حفظ و بر روی آن تامل و تدبر میکنیم، همچنان ادامه دارد.
️شما هم به این طرح بپیوندید...
#قرآن #قرآن_کریم
#تدبر #حفظ #نور
#سبک_زندگی_اسلامی
#آیت_الله_خامنه_ای #رهبری #رهبر_انقلاب #رهبر #آقا
#نسل_سوم #نسل_چهارم #دهه_هشتادی #دهه_هفتادی #نوجوان #جوان
نوزدهمین آیه #یادم_باشه
دعوت خدا و پیامبرش را اجابت کنید...
✔طرح یادم باشه که در آن هر هفته آیهای را حفظ و بر روی آن تامل و تدبر میکنیم، همچنان ادامه دارد.
شما هم به این طرح بپیوندید...
#قرآن #قرآن_کریم #نور
#آیت_الله_خامنه_ای #رهبر #رهبری #رهبر_انقلاب #آقا
#نوجوان #جوان #دهه_هشتادی #دهه_هفتادی #نسل_سوم #نسل_چهارم
رُوِيَ عَنْ مُحمَّدِ بن عليٍ الجَواد عليهماالسلام قال:
.
. ⭕لَا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِي السِّرِّ[1].
.
. ترجمه حدیث: این گونه مباش که در ظاهر دوست خدا باشی و در باطن دشمن او.
.
. . ♦️حضرت آیت الله مجتبی تهرانی
.
. شرح حدیث:
.
.
️ معناي ظاهرسازي اين است که انسان، صورت ظاهرش را متشرّع جلوه بدهد، ولي در همان ظاهر، خلاف شرع هم مرتكب شود. در جايي متشرع است و در جايي دشمن خدا است. او دارد «ظاهرسازي» میکند نه «حفظ ظاهر»! اين با آن مورد قبلي تفاوت دارد. اين فرد ظاهرسازي ميكند؛ مثلاً دعا ميخواند و... ولی میبینی در يك جاهايي خلاف شرعِ بيّن هم مرتكب ميشود؛ مال مردم ميخورد، دروغ ميگويد، غيبت ميكند. اين را ميگويند ظاهرسازي.
.
. ♦️در اين روايت از «حفظِ ظاهر» نهي نشده است. بلكه كسی مورد نظر است که در باطن به اين كارها اعتقاد ندارد ولي در ظاهر، ظاهرسازي ميكند و خودش را متشرّع جلوه میدهد. او ادّعا میکند که خدا و قيامت سَرَم ميشود، اما باطناً اينطور نيست. لذا مي بينيم از نظر ظاهر، گاهي خلاف شرع هم مرتكب ميشود.
.
. ♦️«لَا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِي السِّرِّ» يك چنين آدمي نباش؛ چون راه به جايي نخواهي برد. این را هم بدان که اين رفتار، از شاخههاي نفاق است! چه بسا كساني كه از نظر باطن مشكل دارند و ظاهرشان هم مثل باطنشان است، از اين آدم بهتر هستند. چه بسا اگر اينها توبه كنند، بيشتر مورد مغفرت الهي قرار بگيرند، (نسبت به کسانی که ظاهرسازي ميکنند و با ظاهرسازي ديگران را فريب ميدهند.)
.
. چهارشنبه 2 تير 1389 – 10 رجب 1431. مسجد جامع بازار تهران
.
.
.
.
1.بحارالانوار ج 75 ص 365
.
.
.
#عطرقرآن
#عطر_قرآن
#حدیثگرافی
#حدیث
#نفاق
#نفاق_و_دورویی
3 نوامبر روزجهانی زنان خانه دار
#پيامبر_خدا_صلى_الله_عليه_و_آله:
هرزنى كه درخانه شوهر خود به قصد مرتّب كردن آن،
چيزى را جابه جا كند خداوند به او نظرافكند
ميزان الحكمه ج5 ص 100
3 نوامبر روز جهانی زنان خانه دار
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
هر زنى كه در خانه شوهر خود به قصد مرتّب كردن آن،
چيزى را جا به جا كند خداوند به او نظر افكند
ميزان الحكمه ج5 ص 100
براى اينكه خانه اى، خانه باشد
بايد كسى مدام در آن راه برود
بايد يكى باشد كه
ظرفهاى كثيف را بگذارد توى سينک
تميزها را بچيند سر جايش
تختها را مرتب كند
ميوه ها را بشورد
به گلدانها آب بدهد
ملافه ها را عوض كند
لباسها را مرتب كند
به ناهار فردا و شام شب فكر كند
جارو بزند و گردگيرى كند
براى اينكه خانه، خانه باشد
يک عالمه قدمهاى خاموش
از تراس تا آشپزخانه،
از آشپزخانه تا اتاق خواب،
از اتاق خواب تا حمام،
از حمام تا دم در
بارها و بارها بايد تكرار شود.
تازه آن موقع مى شود
نشست و خيره شد
به خانه اى كه آرام
و در صلح به نظر مى رسد.
انگار نه انگار كه براى رسيدن
به اين ثبات و سكون
كسى ساعتها راه رفته
و به هيچ جا نرسيده
آرامش و ثبات
جايزه ى كسى است كه
راه مى رود.
بقيه اما فكر مى كنند
خانه خود به خود اداره مى شود
فكر مى كنند
داشتن غذايى آماده روى ميز و يخچال و فريزرى پر،
طبيعى و عادى است.
تا وقتى كه خود خانه اى داشته باشند
و بفهمند كه معجزه اى اتفاق نمى افتد
مگر با راه رفتن
آرام، ممتد و بى پايان.
از اين طرف به آن طرف
و براى ساعتهاى متمادى.
اين همه راه رفتن
فقط براى اينكه خانه
همين سكون را حفظ كند.
اين همه راه رفتن،
فقط براى حفظ يک سكون.
یک نفر باید عاشقانه
در خانه راه برود
و الا راه رفتن
از هر کسی بر میاید
قدردان این قدمها باشیم...
حواسمون باشه خانومهای خونهدار خیلی زحمت میکشن، قدر زحمتهاشون رو بدونیم
آیه:
.
.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
.
. ترجمه:
.
.
ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است، حفظ کنید. بر آن فرشتگانی خشن و سخت گیر گمارده شده اند که از آنچه خدا به آنان دستور داده، سرپیچی نمی کنند، و آنچه را به آن مأمورند، همواره انجام می دهند.
.
. آیه 6 سوره تحریم
.
. نکته ها:
. (تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی)
.
. «وقود» به معناى ماده اشتعال زاست، همچون نفت و زغال سنگ. لذا برخى مفسّران، مراد از «الْحِجارَةُ» را مواردى همچون زغالسنگ دانستهاند. در حديث مىخوانيم: سنگ آتشزا، همان كبريت و گوگرد است. «1»
.
. ♦️در روايات آمده است كه جوانى با شنيدن اين آيه بر زمين افتاد و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به او وعده بهشت داد و فرمود: «ذلِكَ لِمَنْ خافَ مَقامِي وَ خافَ وَعِيدِ» «2» بهشت مخصوص كسانى است كه از مقام من پروا داشته و از وعدههاى عذاب من بترسند.
.
. در روايات مىخوانيم كه شيوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، امر به معروف و نهى از منكر
.
. آنان اگر قبول كردند، آنان را از آتش حفظ كردهاى و اگر نپذيرفتند، تو به وظيفهات عمل كردهاى. «ان اطاعوك كنت قد وقيتهم و ان عصوك قد قضيت ما عليك» «3»
.
. در روايتى مىخوانيم: «رحم الله رجلا قال يا اهلاه! صلاتكم صيامكم زكاتكم مسكينكم يتيمكم جيرانكم» «4» رحمت خدا بر كسىكه به خانوادهاش هشدار دهد كه مراقب نماز و روزه و زكات و فقرا و ايتام و همسايگانتان باشيد.
.
. شايد «وَقُودُهَا النَّاسُ»، اشاره به تجسّم عمل انسان در قيامت باشد كه خصلتها و اعمال زشت او در دنيا، در آن روز آتشگيره مىشود.
.
.
.
پی نوشت ها:
.
. «1». بحار، ج 17، ص 364.
. «2». ابراهيم، 14.
. «3». تفسير نور الثقلين.
. «4». تفسير مراغى
.
آیه:
.
.
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ
.
. ترجمه:
.
.
بر نمازها و (بویژه) نماز میانه(ظهر)، مواظبت كنيد و براى خدا خاضعانه بپاخيزيد.
.
. ️ تفسیر
.
. ️نکته ها:
.
. ️ درباره مراد از نماز وسطى، چند نظريه است، ولى با توجّه به شأن نزول آيه كه گروهى بخاطر گرمى هوا در نماز ظهر شركت نمىكردند و با توجّه به روايات و تفاسير، مراد همان نماز ظهر است.
.
. ️ حفظ هر چيزى بايد مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از ميكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظير حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مىباشد. امّا حفظ نماز به چيست؟ حفظ نماز، آشنايى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحيح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است.
.
. ♦️در حديثى مىخوانيم: نماز به گروهى مىگويد: مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند و به گروهى مىگويد: مرا حفظ كردى خداوند تو را حفظ كند. «1»
.
. پیام ها:
.
.
1- اقامه نماز بايد مداوم باشد. «حافِظُوا»
.
.
2- همهى مردم مسئول حفظ نمازند. «حافِظُوا»
.
.
3- ممكن است آيه دلالت كند بر اينكه نماز را به جماعت برپا كنيد. «حافِظُوا، قُومُوا»
.
.
4- هركجا زمينهى سهل انگارى يا غفلت احساس مىشود، هشدار بيشترى لازم است. «وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى»
.
.
5- اقامهى نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نياز دارد. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ»
.
.
6- انسان نبايد وصلهى ناهمرنگ هستى باشد. قرآن درباره هستى مىفرمايد: «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» «2» پس اگر ما قانت نباشيم، وصله ناهمرنگ هستى خواهيم بود. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ»
.
.
7- ارزش نماز به خضوع آن است. «قانتين»
.
.
.
پی نوشت ها:
.
. «1». كافى، ج 3، ص 268. «2». روم، 26. منبع:
.
. تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 373
.
.
.
.
@AtreQuran
.
.
.
.